Tot mai mulţi copii din clasa de mijloc dezvoltă probleme de sănătate mintală datorită faptului că sunt crescuţi aproape „în captivitate” de părinţi hiper-protectori.
Avertismentul vine din partea prof. Tanya Byron, specialist cu 23 de ani de experienţă în psihologie clinică. Ea a explicat că mulţi copii cresc într-o cultură tot mai „paranoică”, deoarece adulţii din familie, încercând excesiv să-i protejeze, până la urmă fac din ei nişte fiinţe neajutorate, incapabile de a face faţă dificultăţilor vieţii.
Prof. Byron afirmă că tratează, în prezent, un număr tot mai mare de copii care suferă de tulburări anxioase, lipsiţi de tărie emoţională şi obsedaţi de teama de eşec.
Aceşti copii supra-protejaţi ajung să clacheze chiar dacă sunt extrem de inteligenţi şi e foarte îngrijorător faptul că există o generaţie de copii şi tineri care sunt atât de lipsiţi de rezistenţă emoţională, a spus psihologul.
„Copiii sunt crescuţi în captivitate”, spune ea. „Când aţi văzut ultima dată un copil distrându-se singur pe-afară cu bicicleta? Copiii nu sunt încurajaţi adecvat, susţinuţi sau învăţaţi cum să evalueze riscurile, să şi le asume şi să le facă faţă şi cred că acest lucru are un efect catastrofal asupra dezvoltării lor. Asumarea de riscuri este privită ca un lucru foarte periculos şi care trebuie evitat cu orice preţ.”
Prof. Byron consideră că, de fapt, această cultură „anti-risc” dăunează copiilor. Ea a explicat că, în trecut, cei mai importanţi savanţi şi oameni de afaceri au reuşit tocmai pentru că „au scrântit-o” la un moment dat în viaţă şi au învăţat din greşeli.
În schimb, generaţiile actuale nu au aceeaşi tărie psihică, deoarece părinţii şi profesorii îi protejează permanent împotiva eşecului.
După părerea ei, a şti să rişti este important pentru dezvoltarea copilului, deoarece îl învaţă pe individ să accepte, să înţeleagă şi să îşi asume eşecul.
„Ocaziile în care eşuezi sunt adesea experienţele cele mai intense din care poţi învăţa,” spune ea. ”Evident, nu spun că ar trebui pur şi simplu să-i lăsăm pe toţi copii să greşească şi să-i ducem, în schimb, să se dea cu skateboard-ul şi să urce pe munte, dar acest fenomen pune în discuţie sistemul de învăţământ şi modul în care ne educăm copiii.”
No comments:
Post a Comment