Wednesday, March 21, 2012

Indienii si-au fabricat propriul avion de vanatoare


Primul avion de vanatoare de productie proprie a intrat de curand in poseria Fortelor Aeriene Indiene, a anuntat, recent, purtatorul de cuvant al Ministerului Apararii din New Delhi.
Intitulat Tejas - adica Elementul Foc, omniprezent in mitologia si religia hindusa -, noul avion de vanatoare este destinat operatiunilor de identificare si neutralizare a gruparilor extremiste musulmane care actioneaza in statele Jammu si Kashmir din India.
"Este cu adevarat un moment istoric, atat pentru Fortele Aeriene Indiene, cat si pentru comunitatea oamenilor de stiinta din tara noastra. Suntem mandri ca am dus pana la capat un proiect de succes, care s-a transformat intr-un redutabil avion de vanatoare", declara Pradeep Vasant Naik, Comandantul Fortelor Aeriene Indiene.


Tejas, care are o greutate de doar 13 tone, este cel mai usor avion de vanatoare supersonic din intreaga lume si este destinat sa inlocuiasca avioanele de tip MIG-21 din flotila de vanatoare a Indiei. Primele 40 de avioanele Tejas vor fi echipate cu motoare de tip General Electric F404, iar urmatoarele 200 vor avea parte de motoare de tip Kaveri, produse in Rusia.


Un avion spatial revolutionar va fi lansat peste cel mult 10 ani


Cheia succesului este motorul de racheta proiectat pentru a functiona in aer. Aeronava, numita Skylon, va putea transporta pe orbita12 tone de incarcatura la fiecare cursa, intorcandu-se pe Pamant pe acelasi traseu.
Motorul Sabre, proiectat de inginerii de la Universitatea din Bristol, Marea Britanie, este un hibrid, capabil sa “respire” aer intocmai ca motorul unui avion cu reactie obisnuit si sa treaca la modul de functionare tip racheta odata ce aeronava iese din atmosfera Pamantului. In timpul functionarii in atmosfera, aerul este racit si comprimat inainte de a fi pompat in motor, impreuna cu hidrogenul; acesta din urma reprezinta combustibilul, care este ars cu ajutorul oxigenului din aer. In “modul racheta” (in absenta aerului), combustia hidrogenului in motor are locr cu ajutorul oxigenului lichid. 

O astfel de aeronava poate fi reutilizata, spre deosebire de obisnuitele rachete in trepte, la care portiuni din corpul aeronavei se desprind pe rand si sunt abandonate, pe masura ce rolul lor s-a incheiat, sistemul generand costuri foarte mari, de zeci de milioane de euro pentru o lansare. Skylon, in schimb, va functiona ca un avion spatial, capabil sa transporte sateliti pe orbita si apoi sa se intoarca pe Pamant, pentru a fi folosit la o noua misiune. O lansare va costa astfel de 10 ori mai ieftin decat in cazul utilizarii rachetelor traditionale. Proiectul este finatat de Agentia Spatiala Europeana, componentele urmand sa fie realizate in laboratoare din Marea Britanie si Germania.


Urmaşul lui Concorde: avionul supersonic mai ieftin şi mai discret


Timp de 27 de ani, Concorde şi-a încântat clienţii oferindu-le unul din cele mai apreciate avantaje din contemporaneitate: un transport rapid. Avionul supersonic de pasageri avea nevoie de doar trei ore şi jumătate pentru a parcurge distanţa de la Paris la New York.
Cu timpul, însă, costul crescut al biletelor, numărul limitat de locuri, dar şi zgomotul teribil produs de avion, numit boom-ul sonic, a făcut ca interesul publicului să scadă. Aşa se face că, în ziua de 26 noiembrie 2003, conducerea Concorde a decis sistarea curselor.
De atunci, mai multe echipe de cercetători au încercat să găsească un mod de a crea avioane supersonice mai eficiente. Acum, cercetătorii de la MIT au realizat un concept care ar putea rezolva problemele pe care le-a întâmpinat Concorde.
Ei au demonstrat, într-o simulare pe calculator că avionul ar fi mai eficient dacă ar avea 4 aripi în loc de două. Astfel, spun oamenii de ştiinţă, atât rezistenţa aerului, cât şi consumul de combustibil ar fi mai scăzute. De asemenea, o rezistenţă redusă a aerului va genera şi un boom sonic mai mic şi mai uşor de suportat de către călători.
Creatorii noului avion, inspirat din conceptul creat de Adolf Busemann în 1950, susţin că aripile suprapuse ar anula undele de şoc produse, la viteze mari, de fiecare aripă în parte.
În mod normal, atunci când vehiculul se apropie de viteza sunetului, aerul începe să se comprime în faţa şi spatele său. Atunci când avionul depăşeşte viteza sunetului, creşterea bruscă a presiunii aerului formează două valuri de şoc care radiază la ambele capete ale avionului şi produc boom-ul sonic.
Buseman realizase că adăugarea unei perechi de aripi ar putea anula undele de şoc produse de fiecare aripă în parte, însă designul ar face ca între aripile de pe fiecare parte a avionului să se formeze câte un canal îngust prin care nu ar putea trece decât o cantitate foarte limitată de aer.
Acum, cu ajutorul simulării pe computer, specialiştii au putut alege din aproape 700 de configuraţii ale aripilor, forma corectă pe care ar trebui să o aibă fiecare dintre ele. Ei au descoperit că prin netezirea suprafeţei interioare a fiecărei aripi se poate crea un canal propice prin care să treacă aerul. De asemenea, s-a constat că, prin îndoirea marginii superioare a aripii mari şi a celei inferioare a aripii mici, avionul devine capabil să zboare la viteze supersonice cu o rezistenţă a aerului redusă la jumătate faţă de Concorde.
Planul cercetătorilor este să proiecteze un model tridimensional pentru a calcula şi alţi factori care ar putea influenţa zborul.


Secretele loteriei, dezvaluite de un angajat: "N-o sa credeti cati castigatori nu-si ridica premiul"



Cateva dintre secretele loteriei au fost spulberate de informatiile oferite de un angajat, care a raspuns intrebarilor adresate de curiosi pe site-ul Reddit.
Respectiva persoana, care a folosit nick-ul "yourluckynumbers", a precizat ca a lucrat intr-un stat important din SUA, in ultimii 7 ani, indeplinind functiile de programator si expert de securitate.
Iata cele mai interesante raspunsuri oferite de respectivul angajat al loteriei:
"Ati fi socati sa aflati cat de des vanzatorii fura biletele jucatorilor spunandu-le ca sunt necastigatoare"
"Exista si idioti care incearca sa faca biletele necastigatoare sa arate castigatoare, sperand ca un vanzator idiot va valida tichetul, in loc sa-l scaneze si sa vada daca intr-adevar e castigator"
"Se intampla tot timpul ca persoanele care au castigat sa nu-si ridice premiul. N-o sa va vina sa credeti cat de des. Le-am vazut pe toate: fata de poker, lacrimi, isterie si un tip chiar a inceput sa danseze intr-un mod care l-ar fi facut de rusine si pe Michael Jackson"
"Este aproape imposibil sa pacalesti loteria. Fiecare loterie are un departament de securitate al carui singur rol este de a prinde escrocii - atat din interior, cat si din exterior. Nu se poate genera un bilet 'castigator' dupa tragere, fara complicitatea a cel putin cinci-sase oameni. Si chiar si atunci, ar fi nevoie de un miracol pentru a trece de audit, verificari ale sistemului etc".
"Stati departe de jocurile de 1 si 5 dolari. Toata lumea le cumpara, deci sansa de a castiga un premiu mare este foarte mica. Aveti sanse mult mai mare de a castiga sume frumoase la jocurile de 10 dolari. Orice e mai bun decat jocurile de 1 dolar"
"Majoritatea statelor verifica datoriile la stat ale castigatorului, care s-ar putea trezi cu mai putini bani in mana"
"Vanzatorul stie ce pachet contine biletele castigatoare. Loteria nu stie. Si viceversa pentru unde sunt trimise pachetele. Totul e in regula atata timp cat balanta e mentinuta"