O anumită abilitate matematică, pe care copiii ar trebui să o deprindă încă din clasa întâi, influenţează nu numai şansele de a lua note bune la examenele de matematică din gimnaziu, ci prezice şi şansele de a găsi uşor de lucru şi de a câştiga mai bine la vârsta adultă, ca şi de a administra mai bine „finanţele personale”.
Acestea sunt concluziile unui studiu realizat la Universitatea Missouri, SUA, şi condus de profesorul David Geary; studiul a arătat că există o corelaţie între psihologia copilului şi evoluţia ulterioară a individului pe piaţa muncii.
SUA se confruntă, spun specialiştii, cu un deficit de salariaţi cu competenţe matematice; studiile arată că un adult din 5 nu are competenţele matematice cerute unui elev de clasa a opta.
Prof. Geary s-a concentrat asupra unei anumite abilităţi în domeniul matematicii, considerând că ea influenţează foarte mult şansele unui individ de a găsi o slujbă bine plătită şi de a se descurca bine în viaţa personală, din punct de vedere financiar.
Identificând această competenţă numerică specifică, se poate acţiona pentru însuşirea ei de timpuriu, încă de la grădiniţă, pentru a da copiilor şansa de a se descurca ulterior mai bine la şcoală şi mai apoi, ca adulţi, de a se descurca mai bine în viaţă.
E vorba despre „cunoaşterea sistemului de numeraţie”, adică abilitatea de a înţelege numeralul ca fiind simbolul unei cantităţi şi de a înţelege relaţiile sistematice dintre numere. Studiul arată că acei copii care posedă această abilitate încă de la începutul clasei întâi au şanse mai mari de a se descurca mai bine la matematică în adolescenţă.
În schimb, insuficienta însuşire a acestei abilităţi în primii ani de şcoală creează o temelie şubredă pentru învăţarea ulterioară şi poate genera multe probleme mai târziu în viaţă, nu numai reducerea şanselor profesionale.
Înţelegerea deficitară a conceptelor matematice, a explicat prof. Geary, poate face ca o persoană să devină o pradă uşoară pentru cămătari; în schimb, însuşirea acestor concepte ajută oamenii să-şi administreze mai bine banii, să economisească în vederea unor achiziţii mai mari şi să gestioneze mai bine împrumuturile ipotecare şi cărţile de credit.
Cercetătorii cred că programele educative destinate să îmbunătăţească această competenţă pot pregăti mai bine elevii pentru viitoarele lor slujbe, îi pot ajuta să facă alegeri mai înţelepte din punct de vedere economic şi pot îmbunătăţi nivelul întregii forţe de muncă din SUA.
Studiul a implicat 180 de copii cu vârsta de 13 ani, care au fost urmăriţi încă de când erau la grădiniţă şi au fost testaţi anual, evaluându-li-se inteligenţa, memoria, abilităţile matematice, capacitatea de concentrare a atenţiei şi rezultatele la învăţătură. Concluziile studiului au fost publicate în jurnalul PLOS ONE.