Wednesday, May 16, 2012

Romanii au descoperit Paulownia. Cum sa "plantezi" 4.000 de euro si sa scoti 30.000




In tara, in care ne-am batut joc de paduri, exista oameni care au inteles ca poti face si altfel afaceri cu lemn. Au descoperit copacii din specia Paulownia, care cresc intr-un an cat altii in zece.
Lemnul obtinut din acest arbore este de o calitate superioara si se foloseste pe pietele de lux la iahturi, avioane usoare, instumente muzicale si mobila scumpa.
Fosnetul afacerii cu arbori Paulownia i-a trecut lui Adrian pe la urechi in urma cu 2 ani. Acum are deja plantatii in Galati, Braila, Tulcea, Brasov, Constanta si Cluj. Copacii lui nu sunt inca buni de taiat, dar deja a incheiat contracte sa-i exporte in strainatate, cand le va veni vremea.
Acest arbore "minune", creste in China de 3.000 de ani si este recunoscut pentru rezistenta lui.
Pe cinci hectare de teren se pot planta 600 de arbori cu o investitie initiala de 4.000 de euro. Fiecare dintre ei va ajunge cam la 15-20 de metri si atunci poate fi taiat si vandut. Se obtin cam 30.000 de euro din acest lot, dar partea buna e ca niciun copac nu trebuie plantat din nou: pur si simplu iese din vechea tulpina.
In judetul Cluj, pe o suprafata de mai bine de 20 de hectare, intre lanurile de porumb si grau, isi fac loc 12.000 de copaci paulownia - tot prea mici inca pentru taiere.
Investitori din tari precum Italia, Spania sau Franta au contractat deja cu trei ani inainte 70% din cultura omului de afaceri clujean. Restul de 30% ramane la noi in tara pentru centralele de biomasa.
Copacii Paulownia sau arborii energetici, cum mai sunt numiti, degaja foarte multa caldura cand sunt arsi la temperaturi ridicate. Doua kilograme din acest lemn echivaleaza cu 1 litru de motorina.
Pentru investitia initiala, un ajutor poate sa vina din fonduri europene neramburasbile. Se pot obtine pana la pana la 80% din valorea proiectului, bani care acopera aproape integral costul arbustilor. Apoi ei nu sunt greu de intretinut si, mai mult, pot fi folositi si in scop decorativ, pentru ca au flori foarte frumoase.



Cand cel mai bun prieten al omului se nimereste, fara sa vrei, in fotografiile tale


Oamenii risipesc o gramada de bani pe fotografiile cu ei si cu familia. Vor sa imortalizeze momente, evenimente, de care sa isi aminteasca peste ani. Angajeaza fotografi, isi cumpara haine noi si merg la coafor pentru a arata cat mai bine in poze.
Dar toate aceste eforturi pot fi distruse de imaginea din fundal.
Cainele este cel mai bun prieten al omului, dar in cazurile de fata se dovedeste a fi cel mai mare "dusman". Pentru ei chemarea naturii a fost mai importanta decat o amintire frumoasa a stapanului.















Colosi din sticla, granit si fier, incarcati de istorie. Cele mai frumoase gari ale Europei

Desi traim in lumea avioanelor si a masinilor, o calatorie cu trenul in strainatate poate fi o experienta de neuitat si o lectie de istorie, mai ales ca Europa este plina de gari dintre cele mai vechi si cu design deosebit. Iar in afara tarii, chiar suntem siguri ca ajungem la timp, pentru ca se intampla rar ca trenurile sa intarzie si nu stau niciodata blocate pe linie ore intregi.



Publicatia suedeza thelocal.se face un top al celor mai interesante gari din Europa, luand in considerare arhitectura deosebita, istoria pe care o au in spate sau activitatile pe care le pot face calatorii in timp ce asteapta trenul, ceea ce le transforma pe ele insele in atractii turistice
Gara Centrala din Copenhaga, Danemacra
 
Situata incentrul capitalei daneze, gara a fost inaugurata in 1911 de familia regala. Cladirea este construita in stilul arhitectonic romantic de catre Henrich Wenck, stil care i se potriveste avand in vedere ca marele ceas de la intrare a devenit loc de intalnire pentru indragostiti
 
Gara Centrala din Anvers, Belgia
 
Considerata de catre revista americana Newsweek a patra cea mai frumoasa gara din lume, gara, cu uriasul depou construit din fier si sticla, a fost terminata in 1905. In urma cu 5 ani, gara a fost renovata, fiind transformata in gara pentru trenuri de mare viteza.
 
Gara Guillemins TVG din Liege, Belgia
 
Constructia garii a durat 13 ani, dar a fost facuta cu stil de catre arhitectul spaniol Santiago Calatrava, care a reusit sa faca o opera de arta adminirata de cei peste 36.000 de pasageri care trec prin ea zilnic. Inaugurata in 2009, gara este o combinatie de sticla, fier si ciment, are 9 linii si 7 peroane pe care se organizeaza expozitii artistice. A costat 312 milioane de euro si este un hub futurist care face legatura cu oarse ca Bruxelles, Paris, Aachen sau Frankfurt.
 
Gara Centrala din Zagreb, Croatia
 
Cladirea pastreaza grandoarea perioadei in care in gara de la Zagreb poposea Orient Expresul. Cea mai mare gara din Croatia, cu o lungime de 186,5 metri, este localizata in centrul orasului si a fost data in folosinta in 1892. Proiectul a fost realizat de arhitectul ungur Ferenc Pfaff, in stil neoclasic, in doar 2 ani. Din Zagreb se poate pleca in majoritatea oraselor mari din Europa, cum ar fi Viena, Budapesta, Zurich, Munchen, Salzburg sau Belgrad.
 
Gara Atocha din Madrid, Spania
 
O combinatie de palmieri, plante exotice si o varietate de broaste testoase nu este ceea ce te astepti sa vezi intr-o gara. Dar aceasta a fost viziunea arhitectului Rafael Moneo, care a remodelat in 1980 gara din centrul Madridului, inaugurata initial in 1889. Cel mai mare nod feroviar al Spaniei, Gara Atocha este construita din metal si panouri de sticla imense si adaposteste cafenele, magazine si cluburi de noapte, precum si o gradina tropicala de 4.000 de metri patrati, neobisnuita pentru o gara. In fata cladrii a fost ridicat un monument in memoria celor 191 de victime (printre care si romani) ale atentatelor teroriste de la Madrid din 2004, cand mai multe bombe au explodat in tren - un turn cu o inaltime de 11 metri inscriptionat cu mii de mesaje de condoleante.
 
Gara Centrala din Helsinki, Finlanda
 
Arhitectul finlandez Eliel Saarinen a castigat competitia pentru constructia garii, care a fost inaugurata in 1919. Realizata din granit, caracteristicile garii sunt cele doua statui de la intrare. Cunoscute sub numele de “Oamenii din piatra”, statuile au devenit simbolul garii. Putini oameni stiu ca in gara se afla si un lounge exclusiv pentru presedinte si invitatii sai oficiali. In decembrie 1940, fostul presedinte al Finlandei, Kyosti Kallio a murit in aceasta gara in urma unui atac de cord.
 
Gara Centrala din Leipzig, Germania
 
Este cea mai mare gara din Europa dupa suprafata, cu cei 83.460 de metri patrati pe care ii masoara. Are 24 de peroane, adapostite de sase depouri din fier, ascunse in spatele unei fatade de 293 de metri. Cand a fost inaugurata, in 1915, era detinuata de doua companii feroviare, cea saxona si cea prusaca, si avea doua intrari, cate una pentru fiacre companie. Cladire a fost puternic avariata in urma bombardamentelor din timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, cand acoperisul s-a prabusit. Dupa reunificarea Germaniei, in 1990, cladirea a fost renovata, iar acum este folosita de 150.000 de pasageri zilnic.
 
Gare du Nord, Paris, Franta
 
Situata in al 10-lea arondisment al capitalei Frantei, cea mai aglomerata gara din Europa este folosita de aproape 190 de milioane de calatori pe an. Cladirea a fost construita de arhitectul francez Jacques Hittorf intre anii 1861 si 1864. Gara a fost folosita pentru turnarea unor filme celebre, de la Codul lui Da Vinci, la Identitatea lui Bourne, Ocean's Twelve sau Vacanta lui Mr. Bean.
 
Gara Rossio din Lisabona, Portugalia
 
Plasata initial in centrul orasului, in Piata Rossio, cladirea era lesne confundata cu un palat sau un teatru. Construita de arhitectul José Luís Monteiro in 1887, fatada in stil romantic este acoperita cu sculpturi. Trenurile intra in gara printr-un tunel de 2,6 kilometri sapat pe sub oras si care este considerat unul dintre cele mai importante proiecte ingineresti ale Portugaliei din secolul al 19-lea.
 
Gara Centrala din Amsterdam, Olanda
 
Deschisa prima data in 1889, gara a fost, pentru mult timp, obiectul unei dispute intre oficialii orasului. Situata pe unul din malurile raului IJ, multi spuneau ca gara strica frumusetea locului. Cladirea a fost construita pe trei insule artificiale, sustinute de 8.600 de stalpi de lemn. Peste 250.000 de calatori trec zilnic prin gara care a fost extinsa de mai multe ori pentru a putea face fata celor 1.500 de trenuri care vin si pleaca din gara in prezent. Gara a fost construita de arhitectul PJH Cuypers, care a mai construit si celebrele biserici in stil neo-gotic din Amsterdam.
























Avertizarea directorului NASA GISS: "Suna apocaliptic, dar asa e. Civilizatia ar putea disparea"



Intr-un interviu acordat celor de la Rolling Stone, presedintele Barack Obama spunea ca autoritatile din Canada vor exploata nisipurile bituminoase pentru petrol.
Climatologul James E. Hansen, directorul NASA Goddard Institute for Space Studies (GISS), trage insa un semnal de alarma referitor la pericolul reprezentat de o astfel de decizie.
"Incalzirea globala nu este o predictie. Ea se intampla. De asta am fost atat de tulburat cand am citit un interviu recent cu presedintele Obama, in Rolling Stone, in care el a spus ca autoritatile din Canada vor exploata nisipurile bituminoase pentru petrol, indiferent de ceea ce facem", isi incepe Hansen articolul din New York Times.
Consecintele exploatarii acestor resurse de petrol vor fi devastatoare. Daca Canada va aplica planul de exploatare, va fi game over pentru climat", continua Hansen.
"Nisipurile bituminoase ale Canadei contin de doua ori mai mult dioxid de carbon decat a fost emis in urma folosirii petrolului in toata istoria omenirii. Daca vom exploata noua sursa de petrol la maxima sa capacitate si vom continua sa ardem resursele actuale de petrol, gaze naturale si carbune, concentratia de dioxid de carbon in atmosfera va atinge in cele din urma niveluri mai mari decat cele de acum 2,5 milioane de ani, cand nivelul oceanului planetar era cu 15,3 metri mai inalt decat astazi. Acest nivel al gazelor de sera ar garanta ca dezintegrarea calotelor glaciare ar cunoaste o accelerare iesita din comun. Oceanele s-ar ridica, distrugand orasele de coasta. Temperaturile la nivel global ar deveni insuportabile, iar 20%-50% dintre speciile de pe Terra ar disparea. Civilizatia insasi ar putea disparea", precizeaza climatologul de la NASA.
"Valurile de caldura inregistrate recent in Texas si in Rusia, precum si cel ce a lovit Europa in vara lui 2003,  nu au fost evenimente naturale, ci au fost provocate de schimbarile climatice cauzate de om", spune Hansen.
"Daca tot ce spun suna apocaliptic, sa stiti ca este. De aceea este absolut necesar sa reducem in mod dramatic emisiile de carbon. Concentrarea dioxidului de carbon in atmosfera a crescut de la 280 parti pe milion (ppm) la 393 ppm in ultimii 150 de ani. Nisipurile bituminoase contin 240 de gigatone de carbon, suficient pentru a adauga 120 de ppm in atmosfera. Daca vom apela la acesti combustibili murdari, nu putem spera sa mentinem nivelul carbonului din aer la o concentratie mai mica de 500 ppm, situatie in care le vom lasa copiilor nostri mostenire un sistem climatic ce nu mai poate fi controlat.  Stiinta este clara. A sosit momentul ca politica sa o urmeze", a spus directorul NASA Goddard Institute for Space Studies.
"Presedintele Obama vorbeste despre o "planeta in pericol", dar el nu ofera conducerea necesara pentru a schimba cursul lumii", a concluzionat climatologul.

Cercetătorii au folosit virusuri pentru a genera energie prin mers


Mulţumită unui generator subţire cât o coală de hârtie, fiecare pas făcut poate genera energie electrică.



Până în prezent, generatoarele pot produce energie electrică echivalentă cu un sfert din cea produsă de o baterie de tip AAA, destulă pentru a alimenta un LCD de mici dimensiuni. Acesta se activează în momentul atingerii unui electrod acoperit cu virusuri modificate genetic. Astfel virusurile încep să convertească forţa pasului în energie electrică.
Uimitor este faptul că invenţia reprezintă primele "generatoare" vii, care folosesc virusurilei modificate genetic, care convertesc forţa mecanică în electricitate.
În viitor generatoarele vor avea capacitatea de a încărca dispozitive electronice portabile cu energie generată cu ajutorul mersului. Totodată, se vor putea alimenta sisteme de iluminare cu ajutorul unor astfel de panouri plasate în interiorul uşilor. Virusurile utilizate sunt inofensive, create special pentru a valorifica activitatea fizică şi a ajuta la generarea electricităţii.
Acum, generatorul este primul din lume care produce electricitate prin exploatarea proprietăţilor piezoelectrice ale unui material biologic. Piezoelectricitatea este acumularea unei încărcări electrice într-un obiect solid ca răspuns la stresul mecanic. Dispozitivul actual va putea sta la baza unor concepte mai avansate, care vor permite colectarea energiei electrice de la vibraţiile rezultate din acţiuni cotidiene precum închiderea uşilor sau urcatul scărilor.




De asemenea, invenţia demonstrează că există un mod mai simplu de a realiza dispozitive microelectronice. Acest lucru vine ca urmare a modului de ordonarea a virusurilor, care permite generatorului să funcţioneze, auto-asamblarea fiind unul din cele mai utile procese în nanotehnologie.
Virusul utilizat este un bacteriofag, numit M13, care atacă doar bacteriile şi care este inofensiv pentru oameni. Reproducerea sa este deosebit de rapidă, astfel că există întotdeauna rezerve. Mai mult, specialiştii spun că M13 este uşor de modificat genetic în laborator.

Descoperirea uluitoare din beciul companiei care a inventat aparatele de fotografiat


Descoperirea uluitoare din beciul companiei care a inventat aparatele de fotografiat


In subsolul companiei Kodak, din zona Rochester, un cartier al aglomeratului New York, a fost descoperit un aparat care nu avea ce sa caute acolo.
„Tu apesi pe buton si noi facem restul”, celebrul slogan al companiei, putea duce la un dezastru daca „incarcatura” incapea pe maini gresite.
Potrivit gizmodo.com, nimeni nu a putut spune cu siguranta de unde provine uraniul. Kodak detinea peste 2,2 kilograme din aceeasi substanta care se foloseste si la bombele nucleare, informatia fiind oferita presei de un fost angajat.
Autoritatile locale spun ca nu stiau despre „surpriza” din subsolul cladirii care gazduia firma, dar nu isi pot explica de unde provine materialul radioactiv. Mai mult, expertii spun ca era putin probabil ca uraniul sa fi fost suficient pentru o bomba nucleara.
Explicatia a venit mai tarziu: Kodak avea un fel de reactor de mici dimensiuni, pe care il folosea pentru testarea radiografiei cu neutroni. Firma a facut achizitia in anul 1974, imediat dupa cumparand si uraniul imbogatit pentru ca testele sa poata avea loc.
Cum legislatia nu era atat de stricta in ceea ce priveste substantele radioactive, Kodak nu a informat autoritatile americane cu mai multe detalii. Dupa evenimentele de la 11 septembrie 2001 legile interzic utilizarea neautorizata a uraniului imbogatit, teama fiind ca teroristii ar putea oricand sa fabrice bombe daca pot cumpara aceste substante.
Chiar daca angajatii nu stiau despre existenta sa, reactorul cu uraniu imbogatit statea la subsolul cladirii, intr-un spatiu ingust, ferit de ochii publicului. Abia in 2006 compania a renuntat la teste si a luat decizia de a sigila reactorul.
In septembrie 2011, Kodak a angajat firma de avocatura Jones Day, specializata in consultanta, pentru a face un plan pentru restructurarea afacerilor. In ianuarie 2012 compania a demarat procedura de insolventa.