Wednesday, December 21, 2011

Sfaturi utile de iarnă: cum încălzim eficient maşina iarna

Sfaturi utile de iarnă: cum încălzim eficient maşina iarna
Sfaturi utile de iarnă: cum încălzim eficient maşina iarna


În general, şoferii acordă mult prea puţină atenţie reglării corecte a temperaturii interioare în maşină iarna, iar dezaburirea pune mari probleme. Iată câteva sfaturi pentru surmontarea acestor probleme.



Probabil cam toţi dintre cei care citiţi aceste rânduri aţi întâmpinat probleme cu folosirea instalaţiei de climatizare iarna, iar geamurile aburite v-au dat multe bătăi de cap . Ei bine, iată în continuare câteva sfaturi menite a vă ajuta să treceţi cu bine peste aceste probleme.
În general, după pornirea motorului, cam oricine dă drumul la maximum la instalaţia de aer condiţionat sau, pentru cei cu maşini nepretenţioase, la cea de ventilaţie. Lucru care, de cele mai multe ori, nu are neapărat efectul scontat, decât în cazurile mai rare ale sistemelor automate de climatizare mai sofisticate, eventual şi cu funcţie specială de dezgheţ şi dezaburire.
În primul rând, motorul fiind abia pornit, pe gurile de ventilaţie va ieşi doar aer rece într-o primă fază, ceea ce nu ajută dezaburirea sau dezgheţarea geamurilor. În plus, cuplarea compresorului aerului condiţionat va însemna o sarcină suplimentară pentru motor, deci un timp mai îndelungat pentru ca acesta să ajungă la temperatura optimă. Deci uzură mai mare şi emisii poluante mai multe.
Aşa încât este mai bine să lăsaţi motorul să ajungă mai aproape de temperatura optimă înainte de a apela la ventilaţie sau aer condiţionat. De menţionat faptul că motorul se încălzeşte mai repede în mers, nu la ralanti (VEZI AICI EXPLICAŢII), aşa încât specialiştii recomandă ca, după ce v-aţi asigurat o vizibilitate corectă (prin curăţarea zăpezii şi gheţii de pe geamuri), să plecaţi imediat după pornirea motorului, nu să aşteptaţi pe loc încălzirea acestuia.
Deşi aproape nimeni nu o prea face, ar fi indicat ca, în prealabil, să citiţi şi manualul maşinii, referitor la modul de funcţionare şi de manipulare a instalaţiei de ventilaţie/climatizare . Şi asta deoarece apar mici diferenţe în funcţie de modelul maşinii şi motorizare, iar regulile generale trebuie adaptate.
O menţiune: cei care au instalaţii de aer condiţionat, fie ele manuale sau automate, este de preferat să nu le lase nefolosite pe motiv că mai fac economie de combustibil, deoarece pot apărea probleme la compresor sau la agentul din instalaţie (scurgeri, blocaje, etc).
Când motorul a ajuns în zona temperaturii optime, se poate da drumul la încălzire. Dar specialiştii nu recomandă setarea temperaturii la valoarea maximă, ci la una de confort. Dacă e prea frig în maşină, adică mai puţin de 19o (lucru care oricum se întâmplă în primele minute de la pornirea motorului), şoferul simte un disconfort clar, iar atenţia la drum şi la trafic este mai redusă.
Însă şi dacă e prea cald, peste 25o, apar efecte nedorite: circulaţia sângelui se înrăutăţeşte, iar mulţi dintre şoferi percep o senzaţie de somnolenţă şi, în unele cazuri, chiar dureri de cap din cauză că e prea cald. Aşa încât specialiştii recomandă o temperatură medie de 20-21 grade celsius.
Este contraindicat să conducem "înfofoliţi" în haine foarte groase: mişcările şi reacţiile sunt încetinite, iar gecile foarte groase duc la fixarea improprie a centurii de siguranţă, cu efecte nedorite în cazul unui accident. Ca şi compromis, o dată ajunsă temperatura interiorului la o valoare optimă, hainele groase trebuie date jos. De preferat este ca şoferul să poarte pulovere sau geci mai subţiri, pentru a evita supraîncălzirea corpului.


Este mai bine să plecaţi cât mai repede după pornirea motorului.
În cazul în care ţineţi motorul deschis la ralanti şi porniţi instalaţia de încălzire, acesta va consuma mai mult, deci va emite mai multe particule nocive în atmosferă. Dacă vă puneţi în mişcare cât mai repede după pornirea motorului, regimul termic va creşte mai repede, catalizatorul va ajunge mai repede la temperatura nominală, iaremisiile şi consumul vor fi mai reduse.
Dacă nu sunteţi chiar ecologişti, atunci poate vă pasă de buzunar: la ralanti, motorul se încălzeşte mai greu, deci uzura componentelor este mai mare, mai ales în condiţii de temperatură scăzută. În plus, sistemul electric este suprasolicitat de instalaţia de încălzire dacă maşina nu este în mers, deci probabilitatea unor probleme electrice creşte.
Pe zăpadă, se porneşte uşor, nu se bruschează maşina
Majoritatea covârşitoare a maşinilor de la noi sunt dotate cu ambreiaj mecanic şi cutii de viteze manuale. Prin urmare, este necesară o dozare mai atentă atât a pedalei de accelerare, cât şi a celei de ambreiaj.
În primul rând, trebuie să vă asiguraţi că roţile sunt drepte, axial pe direcţia maşinii. E adevărat că acest lucru e mai greu când maşinile sunt parcate una după alta, dar astfel se evită probleme la diferenţial sau planetare.
Motorul trebuie turat puţin, în general pe la 2.000-2.500 rpm - nivelul turaţiei depinde şi de tipul motorului, pe benzină sau diesel. Dacă, în condiţii normale, folosim treapta întâi pentru plecarea de pe loc, iarna, pe zăpadă, este de preferat utilizarea treptei a doua. Acest lucru, însă, necesită o minimă acomodare şi experienţă, de multe ori motorul oprindu-se (calează) dacă nu se dozează corect pedala de ambreiaj.
Din păcate, nu există nişte reguli universal valabile pentru toate maşinile la pornirea de pe loc pe zăpadă, însă cel mai important este să nu se bruscheze pedalele, mai ales cea de ambreiaj. Dacă ambreiajul este lăsat prea repede, în treapta întâi, există riscul ca roţile să patineze. Când realizaţi că roţile încep să patineze, trebuie lăsată puţin pedala de acceleraţie, până când îşi recapătă aderenţa, având totodată grijă să nu calaţi motorul.
Nu are rost să încercaţi să ieşiţi cu maşina dintr-un loc înzăpezit fără a da zăpada la o parte. Prin urmare, e bine să aveţi o lopăţică de zăpadă şi să nu faceţi nazuri la puţină muncă fizică. De bun simţ este să nu aruncăm zăpada pe maşina vecinului de parcare sau la roţile acestuia...
Atenţie la maşinile echipate cu sistem anti-derapaj ASR. În multe cazuri, acesta trebuie decuplat pentru a putea porni de pe carosabil alunecos sau acoperit cu zăpadă - asta deoarece sistemul comandă frânarea roţilor şi "taie" acceleraţia dacă sesizează tendinţa de derapare a roţilor.
În cazul cutiilor automate, dacă aveţi, pe lângă P, R, N, D şi posibilitatea de a alege treapta a 2-a sau a 3-a, puneţi levierul în această poziţie, pentru a putea porni lin şi fără a derapa de pe loc.