Monday, January 23, 2017

Piata asigurarilor, in vizorul Concurentei

Consiliul Concurentei va finaliza investigatia pe care o deruleaza in sectorul asigurarilor la jumatatea acestui an, moment in care va expira si perioada de plafonare a tarifelor la RCA. Atunci se va stabili daca societatile cercetate vor fi amendate sau nu si daca plafonarea la RCA a fost benefica.

Institutia a demarat in iulie 2015 o ancheta pe aceasta piata, avand suspiciuni ca firmele au schimbat ilegal informatii prin intermediul unei reviste de profil.

Chiritoiu: Stim ca firmele schimbau informatii intre ele

"Cam la mijlocul acestui an ne asteptam sa terminam investigatia impotriva firmelor de asigurari, unde noi suspectam ca, prin intermediul revistei lor de profil, sau a unui site asociat revistei, schimbau informatii intre ele. De fapt, stim ca schimbau informatii, dar este de vazut daca acest schimb de informatii a fost ilegal. Trebuie sa vedem daca schimbau atat de multe informatii incat le permitea lor sa anticipeze ce vor face concurentii lor. Deci in acea perioada vom stii daca ii amendam sau nu”, a explicat presedintele institutiei, Bogdan Chiritoiu. 


Potrivit acestuia, faptul ca finalizarea investigatiei va avea loc in perioada in care expira si plafonarea tarifelor la RCA este o coincidenta, dar va fi nevoie de o atentie sporita din partea specialistilor din Autoritatea de concurenta. 

”Sunt cam aceiasi oameni care analizeaza comportamentul lor in trecut si se vor uita si la ce se intampla in piata in aceasta perioada in care expira plafonarea pretului RCA", a mai spus Chiritoiu. 

Referitor la masura de plafonare a tarifelor RCA, presedintele Consiliului a explicat ca a fost pentru prima data in 20 de ani cand preturile pe o piata teoretic libera au fost plafonate, insa institutia pe care o reprezinta a considerat ca turbulentele de pe piata au fost suficient de mari, astfel incat masura sa fie justificata.

Ce se intampla dupa ce expira plafonarea la RCA?

Presedintele Consiliului a explicat ca vor fi analizate si efectele plafonarii in piata RCA pentru a se stabili daca masura a avut efect favorabil sau nu. 

"Ne asteptam ca, dupa perioada de sase luni, care expira in aprilie, lucrurile sa intre in normal, adica piata sa functioneze cu preturi rezonabile”, a mai spus Chiritoiu. 

Potrivit acestuia, preturi rezonabile inseamna  preturi nu foarte mari, dar totusi suficient de mari ca sa acopere daunele care trebuie suportate: reparatiile masinilor lovite si despagubirea victimelor accidentului, atat in tara, cat si in strainatate.

Pe de alta parte, presedintele Consiliului Concurentei a mentionat si posibilele efecte negative ale acestei decizii. "Efectele negative ar fi daca vedem ca toate preturile s-au aliniat si daca, dupa liberalizare, ele sunt cumva mari. Daca sunt egalizate si mari, aceasta inseamna ca mai degraba am cartelizat piata", a explicat Bogdan Chiritoiu. 

Autoritatile romane au decis, toamna trecuta, sa plafoneze tarifele pentru asigurarea obligatorie auto RCA, pe o perioada de sase luni, in urma unor ample proteste ale transportatorilor care au reclamat cresterea exploziva a tarifelor pe aceasta piata in ultimii ani.

Romanii cumpara online, dar platesc cash

Romanii raman inca reticenti cand vine vorba de plata cu cardul a produselor achizitionate de pe internet, insa folosesc aceasta metoda de plata pentru facturi si servicii. Pe de alta parte, acestia utilizeaza tot mai des telefonul mobil pentru comenzi si plati online. 

Procentul celor care au platit cu cardul produsele achizitionate pe internet a fost de 6-7%, similar cu cel din anul anterior, potrivit unei analize GPeC, in 2016. In continuare, metoda de plata preferata in acest caz (e-tail) ramane plata ramburs (numerar la livrare) intr-o proportie de aprox. 90%. Doar 2-3% din plati reprezinta alte metode de plata ,cum ar fi online banking, micro-plati prin sms etc.

”Imbucurator este ca e-tail-ul a intrat pe locul al doilea in clasamentul categoriilor de produse si servicii achitate online prin card”, se arata in analiza citata. 

Ce platesc romanii online cu cardul? 

Romanii isi folosesc cardurile online in primul rand pentru a achita facturile la utilitati, in al doilea rand pentru a cumpara produse de pe internet, iar in al treilea rand in cazul serviciilor telecom. 

Retailul diversificat nu facea parte din clasament in 2015, asadar romanii au inceput (usor, dar sigur) sa isi foloseasca cardurile si atunci cand cumpara produse fizice de la magazinele online, nu doar pentru servicii, remarca realizatorii analizei.

In aceste conditii, platile online prin card au crescut, in 2016, cu 44,9% fata de 2015, la aproximativ 745 de milioane de euro comparativ cu 514 milioane de euro cat se inregistrasera cu un an in urma. 

Smartphone-ul intra puternic pe cumparaturile online

In acelasi timp, achizitiile facute de pe telefoane mobile au ajuns la 35-40% din totalul cumparaturilor online, de la 25 - 30% in 2015. Totodata, rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone a urcat de la 50% in 2015 la 70% in 2016 si, drept urmare, magazinele online importante din Romania au inregistrat cresteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil in detrimentul desktop-ului.

Potrivit realizatorilor analizei, cresterea salariilor, scaderea TVA si, implicit, a preturilor, au contribuit la cresterea consumului in economia romaneasca in 2016, iar acest lucru s-a reflectat si in comertul online. Astfel, un cumparator online a facut, in medie, 8,4 achizitii in decursul anului trecut – in crestere fata de 2015 cand media era de 8,2 dar si fata de 2014 cand cifra se situa la 8,1 achizitii/an.

Ca volum, valoarea cumparaturilor online a depasit pragul de 1,8 miliarde de euro in 2016, cu aproape 30% mai mult decat in 2015, cand s-au inregistrat 1,4 miliarde de euro. ”Daca am face o medie, acest lucru ar insemna ca romanii cheltuiesc aproximativ 5 milioane de euro in fiecare zi pentru cumparaturi prin internet”, mai reiese din documentul citat. Cifrele se refera, insa, doar la achizitia de bunuri, nu si la plati de facturi sau servcii.

Everyday Tableware Into Intricate Works of Art










This Optimistic Opossum and hilarious Photoshop Battle








Fatal 1912 Scott’s Expedition to the South Pole Documented by Henry Robertson Bowers











Transparent Bubble Chair




Passion for Photography











Hyperrealistic paintings of Fish










Street Artist Spray-Paints with Optical Illusions that look like 3D Portals