În următoarele săptămâni, un avion Jetstream, cu două motoare, va decola de pe aerodromul Warton, din Lancashire, Anglia, îndreptându-se spre Scoţia. Ca orice avion el va primi instrucţiuni de la controlorii de trafic, singura diferenţă fiind că pilotul său nu va fi în carlingă ci va sta „cu picioarele pe pământ”, într-o cameră de control din Warton.
Până acum, aeronave fără pilot au fost utilizate de forţele armate, dar astfel de drone au zburat doar în zone de conflict, pe suprafeţe restrânse. Misiunea Jetstream face parte dintr-un proiect care urmăreşte dezvoltarea unor tehnologii şi proceduri menite să le permită aeronavelor comerciale să întreprindă zboruri sigure fără ca piloţii să se afle la bordul lor.
Testul de zbor ce urează să aibă loc foarte curând nu va include şi pasageri, iar un alt pilot va continua să stea în carlinga gata să ia comanda în orice secundă, dacă lucrurile nu merg aşa cum trebuie. În acest fel, avionul seamănă foarte mult cu o maşină Google, în care există un şofer gata să acţioneze în cazul în care sistemul nu funcţionează corect. Cu toate acestea, experţii susţin că este foarte puţin probabil ca astfel de avioane să devină populare înainte ca oamenii să înceapă să cumpere autoturisme autonome.
Aeronavele fără pilot ar putea duce la bun sfârşit multe sarcini, necesitând un cost mai mic decât în mod normal. În această categorie s-ar putea încadra elicopterele utilizate pentru monitorizarea traficului sau pentru supravegherea frontierei. De asemenea, ele ar putea fi utilizate şi pentru cazuri extreme, acolo unde piloţii umani nu ar putea ajunge, de pildă pădurile incendiate sau accidentele nucleare.
Totuşi, chiar şi aşa, piloţii tot vor avea un rol important în aviaţie, chiar dacă locul lor nu va mai fi în carlingă. Mutarea piloţilor de la bordul avionului, pe sol, se va face treptat. La început, avioanele comerciale aveau un echipaj format din 5 specialişti: doi piloţi, un inginer de zbor, un navigator şi un operator radio. Primul la care s-a renunţat de-a lungul timpului a fost operatorul radio, apoi navigatorul şi ulterior, în anii ‘70, inginerul de zbor. Următorul pe această listă ar putea fi copilotul, care va fi înlocuit de un sistem autonom de zbor.
Zborul cu destinaţia Scoţia va fi iniţiat pentru testarea comunicării dintre controlorii de trafic şi pilotul de la sol.
De asemenea, avionul Jetstream va fi dotat cu camere video pentru a-i permite pilotului de la sol să poată vedea ce se află în faţa avionului. În plus, un software poate avertiza în cazul în care un alt corp este prea aproape de aeronavă. În aer, Jetstream va fi însoţit de alte avioane pentru a se testa sistemele de recunoaştere de la bordul avionului autonom.
No comments:
Post a Comment