Elon Musk, omul de afaceri care conduce compania privată de zboruri spaţiale SpaceX, are în vedere instalarea pe Marte a unei colonii umane de aproximativ 80.000 de indivizi, care ar iniţia acolo o nouă civilizaţie umană, capabilă se se susţină singură.
În viziunea lui Musk, ambiţiosul program de colonizare a Planetei Roşii ar putea începe cu un grup de „pionieri” de cel mult 10 persoane, care ar călători spre Marte la bordul unui vehicul transportat de o enormă rachetă alimentată cu oxigen lichid şi metan
Pe Marte, aceştia ar întemeia o nouă civilizaţie, care s-ar autoîntreţine şi s-ar putea dezvolta spectaculos, afirmă Elon Musk.
Coloniştii ar pleca însoţiţi de mari cantităţi de echipament, inclusiv instalaţii pentru producerea de îngrăşămînt, metan şi oxigen, pornind de la azotul şi dioxidul de carbon din atmosfera marţiană şi de la apa din subsolul planetei.
Coloniştii ar transporta, de asemenea, materialele necesare pentru a construi domuri transparente, în care o atmosferă bogată în CO2 (extras din aerul planetei) ar permite cultivarea de plante terestre în solul marţian.
Pe măsură ce colonia ar deveni capabilă de auto-întreţinere în măsură tot mai mare, rachetele ar transporta într-acolo tot mai mulţi oameni, dar din ce în ce mai puţine echipamente şi provizii.
Deşi Musk nu a confirmat, este posibil ca vehiculul utilizat să fie o nouă rachetă, uriaşă, capabilă de lansări multiple, numită MCT (Mass Cargo Transport sau Mars Colony Transport), care ar transporta o capsulă specială în care ar călători coloniştii.
Space X testează deja un vehicul care reprezintă un model avansat al lui Falcon 9, racheta care transportă capsula Dragon, produsă tot de Space X, şi care a început de curând să transporte provizii şi echipaj spre Staţia Spaţială internaţională, în cadrul unui contract cu NASA, care a renunţat recent la propriile vehicule, recurgând la serviciile firmelor particulare.
Prototipul testat de Space X, numit Grasshopper, reprezintă primul pas spre dezvoltarea unor vehicule spaţiale capabile să decoleze şi să aterizeze vertical.
Deşi Musk nu a furnizat detalii privind capacitatea de transport a vehiculului spaţial, el a dezvăluit, totuşi, că acesta va utiliza un nou motor de rachetă, în două trepte, numit Raptor, mult mai eficient decât motoarele Merlin folosite de Falcon 9.
Motoarele vehicului Falcon 9 folosesc oxigen lichid (LOX) şi kerosen; în schimb, motoarele Raptor vor utiliza LOX şi metan. Musk a explicat motivele alegerii metanului drept combustibil: metanul are un cost energetic mai mic, un impuls specific (Isp - un parametru care descrie eficienţa motorului) mai mare decât kerosenul şi nu are are niciuna dintre proprietăţile negative ale hidrogenului. (Hidrogenul este dificil de stocat la temperaturi joase, face ca metalul să devină friabil şi este foarte inflamabil.)
Omul de afaceri s-a gândit la modul în care ar trebui proiectată şi dotată capsula pentru pasageri: în interior concentraţia oxigenului în aer ar fi de 30-40% (în atmosfera terestră este de cca. 21%), iar provizia de apă ar trebui stocată într-un rezervor care să fie, în acelaşi timp, o barieră între pasageri şi radiaţiile solare.
Musk, a făcut, de asemenea, calcule privind costul unei asemenea călătorii spre Marte, pentru fiecare colonist: „biletul” spre Marte ar costa cca. 500.000 USD, un preţ pe care omul de afaceri îl consideră accesibil, afirmând că trebuie să fie suficient de mic pentru ca oamenii de cca. 45 de ani din ţările avansate să poată strânge suficienţi bani pentru a face această călătorie.
El a estimat, de asemenea, că dintre cele cca. 8 miliarde de locuitori cât va avea Pămîntul, la vremea când va fi posibilă întemeierea coloniei, poate unul din 100.000 va fi pregătit să facă acest pas; asta ar însemna că vor exista 80.000 de potenţiali emigranţi.
Musk estimează că programul de colonizare - pe care l-ar dori o colaborare între guvern şi iniţiativa privată - ar costa în jur de 36 de miliarde USD. A ajuns la această cifră estimînd că o colonie care ar costa 0,25 - 0,50 din produsul intern brut (PIB) al unie naţiuni ar fi considerată un proiect acceptabil din punct de vedere financiar.
În 2012, în SUA, PIB a fost de 14,5 trilioane USD; 0,25% din această cifră ar reprezenta 36 miliarde USD. Dacă 80.000 de colonişti ar plăti câte 500.000 USD pentru a pleca pe Marte, s-ar strânge 40 miliarde USD - suficient pentru a acoperi costurile înfiinţării coloniei.
No comments:
Post a Comment