Un experiment realizat la o şcoală din Birmingham, Marea Britanie, sugerează o nouă cale de a şcolariza copii cu autism: aceştia par să răspundă mai bine stimulilor şi informaţiilor provenite de la roboţi.
Deoarece roboţii nu manifestă emoţii, e posibil ca elevii cu autism - care au dificultăţi în interacţiunile sociale şi în exprimarea şi înţelegerea emoţiilor - să îi considere pe aceştia mai puţin ameninţători decât pe profesorii lor umani, drept care interacţionează mai uşor cu ei. Cercetările în domeniu arată ca adesea copiii autişti se împacă bine cu computerele şi alte sisteme tehnologice şi reuşesc, cu ajutorul lor, să-şi amelioreze capacităţile de comunicare şi interacţiune socială.
Roboţii-cadre didactice care activează la şcoala Topcliffe - unde cca. un sfert dintre elevi sunt autişti - sunt Max şi Ben, doi roboţii umanoizi de mici dimensiuni, în valoare de 15.000 lire sterline fiecare, donaţi de firma franceză Aldebaran.
Experimentul face parte dintr-un proiect mai larg al şcolii, ce presupune testarea unei game întregi de tehnologii în procesul educativ destinat copiilor autişti.
Utilizarea roboţilor pare să fie o iniţiativă de succes, având în vedere că elevii autişti interacţionează foarte bine cu ei. Profesorii au fost surprinşi să vadă cât de motivaţi, atenţi şi activi sunt copiii autişti la lecţiile la care participă Max şi Ben, deşi, altminteri, acestor copii este foarte greu să le captezi şi să le menţii atenţia şi concentrarea.
Roboţii pot fi programaţi pentru diferite sarcini - predarea limbilor străine sau a limbii materne, jocuri, modelarea comportamentului -, iar utilizarea lor ar putea fi extinsă, în viitor, şi pentru educarea copiilor non-autişti.
No comments:
Post a Comment