Inginerul Dallas Goecker participă la şedinţe, glumeşte cu colegii şi se plimbă prin birou la fel ca oricare alt angajat din cadrul companiei sale din Silicon Valley. Doar că Goecker nu e în California, ci la peste 3.700 de kilometri distanţă, lucrând din casa lui din Seymour, Indiana.
Acest lucru este făcut posibil de Beam — un aparat mobil pentru videoconferinţe pe care îl poate manevra în birourile din Palo Alto şi în workshopurile companiei Suitable Technologies. Acest dispozitiv ce măsoară 1,5 metri în înălţime şi care este dotat cu un ecran video de mari dimensiuni îi permite lui Geocker să aibă o prezenţă fizică în birou ce îi dă lui şi colegilor săi sentimentul că se află cu adevărat acolo.
„Acest robot îţi permite să ai parte de interacţiunile fireşti cu care eşti obişnuit la muncă”, a explicat Goecker, vorbind prin Beam. „Stau la biroul meu alături de restul lumii, iau parte la conversaţiile lor şi la socializarea dintre colegi”, a mai explicat inginerul.
Suitable Technologies, producătoarea robotului Beam, este una din câteva zeci de companii care vând aceşti roboţi de teleprezenţă. Aceste aparate controlate de la distanţă sunt echipate cu camere video, difuzoare, microfoane şi roţi ce permit utilizatorilor să vadă, să audă, să vorbească şi să „meargă” în locaţii aflate la mari distanţe.
Din ce în ce mai mulţi angajaţi lucrează de la distanţă, graţie computerelor, smartphone-urilor, emailului, mesajelor instant şi videoconferinţelor. Cu toate aceste, tehnologiile nu pot substitui prezenţa fizică în birou, unde conversaţiile faţă-în-faţă permit colaborarea uşoară şi duc la dezvoltarea camaraderiei.
Producătorii roboţilor de teleprezenţă încearcă să depăşească această problemă cu ajutorul acestor roboţi dotaţi cu roţi, controlaţi prin conexiunile wireless la Internet, ce permit celor ce lucrează de la distanţă să aibă o prezenţă fizică în birou.
Aceşti reprezentanţi robotici sunt încă departe de a intra în mainstream, fiind utilizaţi de un număr mic de organizaţii. Aparatele pot fi scumpe, dificil de navigat şi pot chiar să se blocheze dacă navighează în zone în care semnalul wireless este slab. Scările sunt o problemă letală, iar persoanele care nu se împacă cu tehnologia le-ar putea considera prea ciudate pentru a le folosi în mod regulat.
„Sunt încă multe întrebări la care trebuie să răspundem, însă cred că potenţialul este grozav”, a declarat Pamela Hinds, co-director al centrului Universităţii Stanford pe probleme de muncă, tehnologie şi organizaţii. „Nu cred că discuţiile faţă-în-faţă vor dispărea, dar rămâne de văzut cât de mult din acest contact poate fi înlocuit de această tehnologie”, a adăugat Hinds.
Specialiştii în tehnologie spun că aceste aparate ar putea fi folosite în diferite scopuri. De exemplu, ar putea permite managerilor să inspecteze fabricile aflate în alte ţări, lucrătorilor în comerţ să salute clienţii din magazine, familiilor să vadă cum se mai simt rudele mai în vârstă, iar iubitorilor de artă să viziteze muzee aflate în alte ţări.
Unii doctori deja îşi consultă pacienţii aflaţi în spitale din zone îndepărtate cu ajutorul robotului RP-VITA, co-dezvoltat de Institutul InTouch Health din California şi de iRobot, o companie cunoscută mai ales pentru robotul-aspirator Roomba.
Piaţa la nivel global pentru roboţii de teleprezenţă va atinge 13 miliarde de dolari în 2017, estimează Philip Solis, director de cercetare pentru tehnologii emergente în cadrul ABI Research.
Roboţii au atras atenţia lui Dimitry Grishin, un investitor rus care controlează un fond de 25 de milioane de dolari care investeşte în fazele incipiente ale companiilor specializate în roboţi.
„Este greu de prezis cât de mare va fi piaţa, dar în mod cert există suficiente oportunităţi”, a explicat Grishin. „În cele din urmă, vom avea un robot în fiecare casă şi în fiecare birou”, a adăugat investitorul.
Fondul său a investit recent 250.000 de dolari într-o companie intitulată Double Robotics. Aceasta a lansat pe piaţă un dispozitiv asemănător unui Segway, intitulat Double, care este dotat cu un iPad, tabletă care beneficiază de un sistme de videoconferinţe, FaceTime. Robotul poate fi controlat de la distanţă printr-un iPad sau un iPhone. Până acum, compania a vândut mai bine de 800 de unităţi, costul uneia fiind de 1.999$.
Roboţii Beam costă 16.000$, principalii clienţi fiind companiile din domeniul tehnologiei care au echipe de ingineri răspândite pe întreg teritoriul SUA. „Să fii prezent fizic este complicat -- trebuie să zbori, să şofezi până acolo, sunt multe dificultăţi, dar Beam îţi permite să fii acolo fără a te complica”, a explicat Scott Hassan, CEO-ul companiei.
De altfel, Suitable Technologies a adoptat propria tehnologie, astfel că într-o zi mai bine de jumătate din cei 25 de angajaţi se „teleportează” la muncă, fiind prezenţi cu ajutorul roboţilor Beam. Aceştia stau lângă colegii lor în carne şi oase şi îi însoţesc chiar şi la prânz, la cantina companiei.
Inginerul de software Josh Faust se conectează zilnic din Hawaii, unde s-a mutat pentru a surfa, şi plănuieşte să-şi petreacă iarna pe pistele de schi din Lake Tahoe. El nu se bucură de prânzul gratis şi de facilităţile de pingpong existente în Palo Alto, unde îşi are sediul compania, dar simte că este o parte din echipă.
„Încerc să-mi dau seama exact unde vreau să trăiesc. Această tehnologie îmi permite să fac acest lucru fără a suferi instabilitatea pe care o aduce căutarea unei slujbe noi”, a explicat Faust printr-un Beam. „Este extraordinar”, a concluzionat Faust transmisiunea din Kaanapali, Hawaii.
No comments:
Post a Comment