Chengyu Cao, de la Universitatea din Connecticut, speră ca în viitorul apropiat roboţii inteligenţi să lucreze cot la cot cu oamenii pentru a rezolva o gramă largă de probleme, de la cele legate de ştiinţă, până la cele legate de monitorizarea habitatelor naturale.
În prezent, profesorul de inginerie mecanică lucrează la crearea unei noi generaţii de maşini inteligente, dispozitive autonome capabile să navigheze singure prin lumea noastră. Astfel de maşini nu numai că vor fi capabile să circule dintr-un loc în altul fără ajutor, ci vor putea „gândi”, folosind inteligenţa artificială pentru a depăşi anumite obstacole sau situaţii din mediu (un copac, o clădire, o schimbarea neaşteptată a vremii).
„Multe dintre vehiculele autonome folosite astăzi sunt pilotate cu ajutorul telecomandei şi necesită existenţa personalului de suport şi a unor echipamente speciale. Cercetarea noastră intenţionează să dezvolte sisteme autonome de încredere, sigure şi care să se adapteze la o gamă largă de situaţii şi medii”, a explicat cercetătorul.
Echipa de cercetare dezvoltă şi reţele de senzori care să le permită maşinilor să navigheze fără ajutor uman. De asemenea, ei vor să creeze un sistem complex de control care să le permită grupurilor de roboţi să coopereze. Un exemplu ar fi un grup de patru elicoptere autonome care să ridice şi să care un obiect mare fără a-l scăpa şi fără a greşi direcţia.
Echipa de cercetători condusă de Cao a realizat un elicopter sofisticat, controlat prin telecomandă, care urmează să fie modificat pentru a fi utilizat cu scopul de a testa noul design al sistemului de control. De asemenea, specialiştii au dezvoltat un prototip al unui submersibil, numit Proteus, pentru a testa sistemul în mediul acvatic.
De curând, echipa condusă de Cao a primit un grant în valoare de 1,2 milioane de dolari pentru a dezvolta o reţea robotizată subacvatică care să poată fi utilizată în misiuni de descoperire şi salvare.
„Aceste vehicule folosesc sisteme de poziţionare globală, camere video, senzori de lumină şi altimetria cu laser pentru a naviga. În acest mod, sistemul le permite vehiculelor să îşi aleagă singure traseul. Nu cred că va mai dura mult până când oamenii se vor încrede în vehiculele care operează fără ajutor uman”, a declarat pilotul Igor Parsadanov.
No comments:
Post a Comment