Atunci când sunt implicaţi în activităţi ce seamănă cu joaca, preşcolarii se poartă precum oamenii de ştiinţă: formează ipoteze, experimentează, calculează probabilitatea şi descifrează relaţii cauzale, susţine un nou jurnal ştiinţific.
Autorul raportului, Alison Gopnik, profesor de psihologie la Universitatea din California susţine că lucrarea sa are la baza date adunate de-a lungul a mai bine de 10 ani, atât din studii proprii, cât şi din alte cercetări.
În unul dintre studii, de exemplu, un cercetător a realizat, în faţa unui preşcolar în vârstă de 4 ani, 5 secvenţe diferite, alcătuite din câte 3 acţiuni. Secvenţele fie activau o jucărie, fie eşuau să facă acest lucru.
Când copiii au primit jucăria, ei au întreprins numai acţiunile necesare pentru a o activa, fiind capabili să elimine, prin observaţie, acţiunile inutile.
Alte studii au demonstrat că atunci când copiii sunt pur şi simplu învăţaţi, ei nu mai explorează şi nu mai testează mai multe ipoteze.
Un alt studiu, a presupus ca un cercetător să ţină în braţe o jucărie care avea 4 tuburi, fiecare dintre ele fiind responsabile cu câte o acţiune diferiră. De exemplu, unul dintre tuburi lumina jucăria, în timp ce altul emitea un sunet ascuţi atunci când era acţionat.
Atunci când cercetătorul s-a prefăcut că a atins din greşeală tubul care emitea sunetul ciudat şi apoi a plecat din încăpere lăsând jucăria, fiecare copil a fost curios să cunoască jucăria şi a activat, pe rând, toate cele 4 braţe. În schimb, atunci când cercetătorul a activat intenţionat jucăria şi apoi i-a întins-o copilului, acesta doar a repetat gestul, fără a mai explora şi restul trăsăturilor ei.
„Dacă vrem să avem buni oameni de ştiinţă, atunci trebuie să lăsăm copiii să exploreze, să alegem jocuri în care ne prefacem că interpretăm anumite roluri de cercetători şi să renunţăm la cartonaşele de memorare”, a concluzionat dr. Gopnik.
No comments:
Post a Comment