Monday, July 16, 2012

Cele mai prietenoase oraşe pentru biciclişti



Inventată în secolul al XIX-lea, este unul dintre cele mai simple mijloace de transport, 100% prietenoasă cu mediul, ieftină şi adecvată aproape oricărui colţ de lume: bicicleta. În vremurile pe care le trăim, când soluţii inginereşti de top, vehicule ultra-rapide şi tehnică avansată modelează lumea din jurul nostru, bicicleta pare a fi atemporală şi universală. Se estimează că există aproximativ un miliard de biciclete în toată lumea – de două ori mai multe decât maşini, iar în unele locuri acest mijloc de transport este cel mai popular mod de deplasare. Iată locurile unde bicicletele rivalizează cu maşinile şi care oraşe ale lumii sunt mai prietenoase cu aceste aparate de... mişcare.
Ottawa, Canada


Ottawa, capitala Canadei, are cea mai mare comunitate de "bicycle commuters" din America de Nord. Acest termen face referire la acei indivizi care se deplasează cu bicicleta mai ales între casă şi locul de muncă sau de studiu, şi mai puţin pentru recreere sau din raţiuni sportive. Aproape 3% din locuitorii acestui oraş merg la lucru cu bicicleta şi aproximativ 170 de kilometri de benzi special alocate lor taie Ottawa în toate părţile, de-a lungul râurilor Ottawa, Rideau şi Canalului Rideau. Autorităţile oraşului lucrează în mod constant la îmbunătăţirea reţelei de benzi pentru biciclete şi a posibilităţilor de parcare a acestora. Majoritatea autobuzelor publice au rasteluri pentru biciclete, iar organizatorii marilor festivaluri oferă găzduire gratuită pentru aceste mijloace de transport în cadrul diferitelor amenajări.


Paris, Franţa






Parisul a intrat pe lista "celor mai prietenoase oraşe pentru biciclete" graţie fabulosului său sistem Velib - velo libre sau velo liberté. Termenul sugerează ideea de "biciclete libere", sau "libertatea bicicletei", iar conceptul ajută într-adevăr la obţinerea libertăţii - în termeni de transport - în această metropolă adesea sufocată de blocaje rutiere. Este vorba despre un program public de închiriat biciclete, lansat în 2007, atunci când 10.000 de unităţi de transport pe două roţi au fost introduse în aproximativ 1.000 de centre din Paris. În prezent, programul găzduieşte circa 20.000 de biciclete prin tot oraşul, distribuite în peste 1.400 de centre de închiriere. Serviciul poate fi achitat atât prin card de credit, cât şi cu bani lichizi, iar primele 30 de minute de plimbare cu bicicleta pot fi savurate gratuit.


Tokio, Japonia


Poate că străduţele înguste, aglomerate şi întortocheate ale capitalei japoneze nu alcătuiesc chiar cel mai prietenos ambient din lume pentru biciclete, dar este evident că cetăţenii din Tokio nu se sinchisesc prea mult de aceste neajunsuri şi obstacole. Oraşul este literalmente plin de biciclete şi, odată ce te aşezi în şa aici, poţi constata rapid că ciclismul prin Tokio nu este chiar nebunia care pare a fi la prima vedere. Mulţi oameni circulă cu bicicletele pe trotuare, deoarece destule străzi duc lipsă de benzi special alocate, din pricina aglomerării. Aceeaşi problemă a lipsei de spaţiu este şi motivul care a detreminat apariţia parcărilor etajate şi robotizate pentru biciclete, denumite "copaci pentru biciclete" şi răspândite prin toată capitala.


Basel, Elveţia

În principiu, întreaga Elveţie este o ţară incredibil de deschisă transportului cu ajutorul bicicletelor. Iar Basel, al treilea cel mai populat oraş al ţării, este unul dintre cele mai bune exemple pentru ilustrarea atitudinii elveţiene faţă de ciclism. Oraşul şi împrejurimile sale pitoreşti sunt interconectate prin numeroase benzi dedicate bicicliştilor, care au propriile indicatoare rutiere, precum şi benzi speciale de virat la stânga. Tot Elveţia este mândra posesoare a reţelei Veloland Schweiz - trasee speciale pentru ciclism ce leagă diferite părţi ale ţării.

Berlin, Germania




Berlin, capitala Germaniei şi centrul cultural al ţării, este un adevărat oraş pe două roţi. Mai puţin de 50% dintre berlinezi au în proprietate autoturisme personale, aşadar ciclismul este o metodă foarte potrivită de a explora şi de a-ţi face treburile în acest oraş. Sistemul berlinez pentru biciclete este ultra-dezvoltat - ciclismul însumează aproximativ 15% din traficul total, iar autorităţile citadine au în vedere sporirea acestui procent în anii ce urmează. Există, în total, 620 de kilometri de benzi dedicate ciclismului în Berlin şi 710 biciclete la fiecare o mie de locuitori. Oraşul este, desigur, abundent şi în centre de închiriere, coordonate de Berliner Verkehrsbetriebe (compania de transport public din Berlin) şi Deutsche Bahn, oferind felurite pachete, discount-uri şi variante convenabile de folosire a bicicletelor.


Lund, Suedia


Lund este cel mai prietenos cu bicicliştii oraş suedez. Suedezii chiar îl numesc "oraşul bicicletelor" şi arată, într-adevăr, ca şi cum ar fi mai degrabă populat de biciclete decât de oameni. Totodată, Lund este unul dintre principalele centre universitare ale ţării, găzduind un mare flux de studenţi, dintre care majoritatea sunt ciclişti. Graţie iernilor relativ blânde şi reliefului plat, mersul cu bicicleta a devenit un mod firesc de transport şi plimbare prin Lund. Din 1997, autorităţile din acest oraş au început să lucreze la implementarea sistemului LundaMaTs, un program orientat în direcţia dezvoltării cu
70% a traficului ciclist în regiunile urbane din Lund până în anul 2020. Aceiaşi edili ar vrea să asiste la o scădere a traficului rutier cu 5% până în acelaşi an.



Trondheim, Norvegia





Al treilea cel mai mare oraş al Norvegiei, Trondheim este proslăvit de amatorii mersului pe bicicletă îndeosebi pentru inveţia sa remarcabilă - un lift pentru biciclete, ce funcţionează asemenea unui tele-ski. Inovatoarea soluţie aduce cu adevărat alinare coşmarului pedalării în amonte. Mai mult chiar, oraşul este prevăzut cu o reţea extinsă de benzi pentru ciclişti, care se desfăşoară de-a lungul celor mai multe drumuri. Există, totodată, şi un număr de poduri destinate predilect bicicletelor, care oferă scurtături de care autoturismele nu pot beneficia. În prezent, aproximativ 20% dintre locuitorii Trondheim-ului îşi folosesc vehiculele pe două roţi cu acţionare musculară pentru a merge la şcoală sau la locul de muncă, în fiecare zi.


Copenhaga, Danemarca






În Copenhaga, capitala Danemarcei, ciclismul este o manifestare culturală. Danezii sunt dependenţi de bicicletele lor aşa cum sunt de berea lor, iar viaţa lipsită de cele două roţi pe care se sprijină în acest oraş ar deveni, pur şi simplu, lipsită de sens pentru cei mai mulţi dintre ei. Aproximativ o treime din cetăţenii oraşului Copenhaga merg la serviciu cu bicicletele, iar folosirea reţelei întinse de benzi dedicate este lină şi accesibilă. Vântul, ploaia şi zăpada (ocazională) nu par să îi deranjeze pe iubitorii de biciclete care îşi călăresc vehiculele zi şi noapte, pe durata întregului an. De menţionat şi important este şi faptul că oraşul oferă şi un sistem gratuit de închiriere a bicicletelor - bicicletele publice pot fi găsite în orice colţ din Copenhaga şi închiriate contra unei sume returnabile de 20 coroane daneze (mai puţin de 12 lei).

Amsterdam, Olanda


Aşa cum este, probabil, evident pentru oricine care a vizitat acest oraş şi chiar pentru toţi cei care ştiu câte ceva despre el din auzite şi din citite, Amsterdam este mai mult decât capitala Olandei, este chiar capitala mondială a mersului pe bicicletă. Oraşul olandez este căminul a circa 0,5 milioane de biciclete, care sunt folosite regulat de toate categoriile sociale şi economice, de la boemi rătăcitori pe străzi până la afecerişti şi protipendadă. Mersul pe două roţi este un fel de a fi în Amsterdan şi este foarte convenabil şi la îndemână. Acest oraş are benzi foarte bine puse la punct alocate bicicletelor, se întinde pe o suprafaţă relativ redusă şi are un teren plin. În plus, şofatul este un real stres aici - taxele de parcare sunt foarte mari, iar multe străzi au sens unic sau interzic accesul autovehiculelor.

No comments:

Post a Comment