O echipă de cercetători japonezi a dezvoltat un nou sistem numit „ecranul mirositor”, care eliberează arome în aer cu o acurateţe direcţională. Augumentarea experienţelor audio-video prin miros nu este o idee nouă, cinemaurile experimentând conceptul de mai multe or în perioada 1906-1960.
Tehnologia scratch and sniff (lucruri precum hârtia care au fost tratate astfel încât atunci când sunt frecate să genereze un anumit miros) a fost inventată ca o cale mai ieftină de generare a mirosului. În ultimul timp, companiile de publicitate au folosit această tehnică pentru a-şi promova bunurile.
De exemplu, ediţia deluxe a albumului Teenage Dream, al cântăreţei Katy Perry mirosea a vată de zahăr, iar jocurile pentru PC Fifa 2001 şi Gran Turismo 2 simulau mirosul de gazon şi cel de cauciuc ars.
Înafară de aceste experimente, nu există prea multe exemple de utilizarea mirosului cu succes în publicitate.
Acum, însă, invenţia japonezilor aduce ceva nou în acest domeniu.
Ecranul mirositor este un televizor obişnuit dotat cu 4 ventilatoare montate pe margine care împing mirosul într-o anumită direcţie. Mirosul este generat de „chipsuri aromatice” de hidrogel care sunt încălzite la diferite temperaturi. Folosind ventilatoarele la diferite niveluri, sistemul poate da senzaţia că mirosul vine dintr-un anumit loc de pe ecran. Tocmai această acurateţe direcţională face ca sistemul să se diferenţie de toate cele din trecut.
Până acum, cercetătorii au reuşit să genereze un singur miros, dar ei speră să dezvolte cartuşe cu mai multe mirosuri.
În viitor, cercetătorii se vor confrunta cu o mare provocare, aceea de a-i convinge pe producători să introducă sistemul în televizoare.
No comments:
Post a Comment